Published:

Updated:

Depresia: tipuri, cauze, simptome și tratament

Afectând peste 250 de milioane de oameni din întreaga lume, depresia este o tulburare mentală severă, care poate face ca și cele mai simple sarcini zilnice să pară imposibil de realizat. Pentru a afla ce cauzează depresia, simptomele frecvente și cum să o tratezi, continuă să citești mai jos.

Ce este depresia?

Profesioniștii din domeniul medical descriu un caz general de depresie ca sentimente prelungite de pierdere, furie sau tristețe. Deși nu este neobișnuit să te confrunți cu aceste sentimente din când în când, atunci când proasta dispoziție începe să aibă impact asupra sarcinilor de zi cu zi sau sentimentele persistă mai mult de două săptămâni, acest lucru ar putea fi un semn al începutului depresiei.

Această tulburare de dispoziție afectează milioane de oameni (inclusiv copii), depresia fiind mai frecventă la femei decât la bărbați. Simptomele variază foarte mult, neexistând două cazuri de depresie identice. Este posibil să ai simptome acute sau să suferi de această afecțiune timp de mai mulți ani.

Vestea bună este că există mai multe modalități de a gestiona depresia. Cu toate acestea, pentru a găsi cel mai eficient tratament, trebuie să înțelegi mai întâi care sunt diferitele tipuri de depresie, cauzele și simptomele acestora.

Tipuri de depresie

Simptomele depresiei variază de la o persoană la alta - nu există două cazuri la fel. Există, de asemenea, diferențe între simptomele pe care le manifestă bărbații, femeile și copiii, dar în cazul tuturor persoanelor afectate, depresia poate fi încadrată într-unul dintre următoarele tipuri:

Depresia majoră

Depresia majoră este un sentiment intens de îngrijorare, suferință, lipsă de energie, pierderea motivației sau gânduri de sinucidere (de obicei, durează două săptămâni sau mai mult). Tulburarea depresivă majoră este cel mai frecvent tip de depresie și nu va dispărea fără tratament sau terapie.

Tulburarea depresivă persistentă (PDD)

Simptomele tulburării depresive persistente (PDD) par mai ușoare, dar diferența față de depresia majoră este natura lor cronică. În timp ce alte tipuri de depresie pot varia în intensitate, PDD este un sentiment persistent de lipsă de speranță, stimă de sine scăzută și lipsă de motivație. Majoritatea cazurilor sunt diagnosticate numai după cel puțin doi ani de simptome.

Tulburarea afectivă sezonieră (SAD)

În cazul tulburării afective sezoniere, anotimpurile sunt cele care influențează sentimentele de îngrijorare, furie și tristețe. În timp ce SAD dispare de obicei în lunile de vară, în timpul iernii - zile scurte și lipsa luminii solare - simptomele se agravează.

Tulburarea bipolară

Tulburarea bipolară sau depresia maniacală reprezintă o schimbare semnificativă a stărilor de dispoziție de la euforie la tristețe. Cea mai mare parte a tratamentului tulburării bipolare implică medicație, cu speranța că aceasta va echilibra schimbările de dispoziție. Deși este posibil să te simți minunat în timpul unei faze ascendente, în timpul etapelor descendente ale tulburării bipolare apar simptome similare depresiei majore.

Cauzele depresiei

La fel ca în cazul oricărei afecțiuni care ne afectează starea de bine psihologică, depresia se poate manifesta din diverse cauze. Factorii care pot crește șansele de depresie includ:

• Genele: cercetătorii cred că un istoric familial de depresie poate crește rata riscului, deși nu au identificat încă o mutație genetică specifică.

• Evenimentele de viață: moartea sau pierderea unei persoane dragi duce adesea la sentimente intense de tristețe care se pot transforma în depresie.

• Sexul: deși motivul rămâne neclar, femeile sunt de două ori mai predispuse la depresie decât bărbații. Poate fi rezultatul diferitelor niveluri hormonale și al experiențelor de viață.

• Medicația: anumite medicamente eliberate pe bază de rețetă (corticosteroizi) pot declanșa cazuri de depresie.

• Vârsta: depresia este mai probabil să apară cu cât înaintezi în vârstă, probabil din cauza diferențelor în circumstanțele de viață (lipsa companiei sau incapacitatea fizică).

• Traume sau abuz: depresia apare frecvent după cazuri de traume sau abuz. Simptomele depresive nu apar întotdeauna imediat după eveniment și poate dura ani de zile până când se vor manifesta pe deplin.

• Abuzul de substanțe: depresia ca urmare a abuzului de substanțe este larg răspândită. Până la 30% din toți dependenții de droguri sau alcool suferă de depresie majoră.

Simptome ale depresiei

Deși tipurile, gravitatea și durata simptomelor variază în funcție de tipul depresiei, există mai multe simptome comune. Acestea includ:

• Lipsa motivației
• Îngrijorare sau tristețe persistentă
• Nivel ridicat de iritabilitate
• Gânduri de sinucidere
• Neliniște și insomnie
• Apetit sexual redus
• Abilitate cognitivă afectată
• Schimbări de dispoziție inexplicabile

În majoritatea diagnosticelor de depresie, pacienții prezintă mai multe simptome și nu doar unul sau două. În cazuri severe, depresia poate începe să afecteze corpul fizic, nu doar mental, provocând:

• Toleranță scăzută la durere
• Dureri musculare
• Dureri de cap
• Probleme cu vederea

Depresia și anxietatea

Este posibil să existe o încrucișare între simptomele depresiei și anxietății, dar cele două sunt afecțiuni diferite, fiecare având propriile cauze și tratamente.

Cea mai simplă explicație este că depresia este o singură boală cu o serie de simptome. Pe de altă parte, anxietatea este mai nuanțată și este adesea utilizată pentru a descrie o stare de spirit sau mai multe tulburări de anxietate. Cu toate acestea, se estimează că până la jumătate dintre persoanele cu depresie au și anxietate și invers.

Atât depresia, cât și anxietatea pot avea un impact grav asupra calității vieții, dacă nu sunt tratate, astfel că este vital să discuți cu un cadru medical dacă ai simptome ale oricărei afecțiuni. Deși sentimentele sunt copleșitoare uneori, există zeci de mecanisme de a face față depresiei și programe de tratament pe care le poți încerca.

Impactul serotoninei

Serotonina este o substanță neurochimică proeminentă care stă la baza a zeci de procese biologice, acționând inclusiv ca un stabilizator al dispoziției. Menținerea nivelurilor de serotonină echilibrate prin dietă și un stil de viață sănătos te poate ajuta să te simți fericit, calm și concentrat, în timp ce nivelurile scăzute au efectul opus. Dar, nu vrei să ai nici prea multă serotonină, pentru că o acumulare poate duce la sindromul serotoninergic.

Cu toate acestea, în ciuda rolului pe care îl are serotonina în dispoziție, nu știm prea multe despre influența neurochimică asupra depresiei sau despre modul în care manipularea nivelurilor de serotonină ar putea trata sau gestiona diferite tulburări ale dispoziției. Unele studii pe animale sugerează că nivelurile mai mari de serotonină ar putea reduce sau trata depresia, dar sunt necesare mai multe cercetări.

Cum să faci față depresiei

Confruntarea cu depresia este o bătălie zilnică, dar vestea bună este că există zeci de tehnici care te învață cum să îi faci față. Desigur, cea mai eficientă alegere va varia în funcție de circumstanțele tale, dar este esențial să încerci o varietate de metode până când o vei găsi pe cea care funcționează pentru tine.

Discută cu alte persoane

Poate suna a clișeu, dar o problemă împărtășită este o problemă înjumătățită, în special pentru tulburările de dispoziție, cum ar fi depresia. Construirea unei rețele de oameni cu care poți vorbi ajută la păstrarea sentimentelor de îngrijorare și singurătate la distanță. Nici măcar nu trebuie să fie un profesionist instruit, așa că nu ezita să iei legătura cu prietenii, familia sau alte persoane care se luptă cu depresia, pentru a le oferi sprijin.

Folosește instrumente pentru productivitate

Depresia face ca și cele mai mici sarcini zilnice să pară copleșitoare. Cu toate acestea, mai degrabă decât să te ascunzi de ele, una dintre cele mai eficiente strategii este să te confrunți direct cu acestea. Realizarea listelor, introducerea datelor cheie într-un calendar, finalizarea sarcinilor pe bucăți - toate aceste tehnici pot ajuta la reducerea impactului depresiei.

Exersează reducerea nivelului de stres

Stresul contribuie la apariția simptomelor depresiei datorită impactului pe care îl are asupra producției de cortizol. Pe termen scurt, cortizolul îți poate ajuta corpul să facă față impactului psihologic al stresului, dar în timp, o acumulare poate duce în cele din urmă la depresie.

Reducerea nivelului de stres este esențială atât pentru prevenirea, cât și pentru gestionarea depresiei, așa că asigură-te că aloci suficient timp pentru a găsi tehnici de reducere a stresului care funcționează pentru tine.

Concentrează-te pe un somn odihnitor

Somnul este fundamental pentru recuperarea fizică și mentală, oferindu-i corpului nostru timp necesar pentru a procesa evenimentele din ziua respectivă. Prin urmare, accentul ar trebui să fie pus pe un somn odihnitor, asigurându-te că oprești dispozitivele electrice, utilizezi iluminat discret și te asiguri că dormitorul nu este asociat cu munca ta. Odată ce ai deprins obiceiuri bune, poți crește sau reduce cantitatea de somn necesară în mod corespunzător.

Adoptă o dietă echilibrată

Alimentele sunt combustibil pentru motorul nostru biologic, dar motorul tău nu va rezista foarte mult dacă vei consuma alimente artificiale sau procesate. O dietă echilibrată și sănătoasă oferă corpului resursele necesare pentru a face față simptomelor psihice și fizice ale depresiei. Doar alimentația sănătoasă nu va fi suficientă pentru a trata depresia, dar îți va îmbunătăți semnificativ capacitatea de a îi face față.

Tratamentul pentru depresie

Mecanismele de a te adapta și de a face față depresiei este posibil să nu poată trata depresia fără ajutor, astfel că este esențial să utilizezi metodele enumerate mai sus împreună cu programe de tratament aprobate medical.

Antidepresive

Tratamentul standard pentru depresie constă în antidepresive. Cel mai eficient tip de medicament variază de la caz la caz, dar este important să reținem că antidepresivele nu pot ameliora simptomele pe cont propriu.

Terapia cu lumină

Terapia cu lumină este cea mai eficientă pentru persoanele care trăiesc cu tulburări afective sezoniere (SAD). Perioadele de lumină albă pot contribui la păstrarea simptomelor la distanță în timpul lunilor de iarnă, când lumina naturală lipsește.

Terapia

O opțiune frecventă pentru depresie este terapia, de obicei fiind însoțită și de alte metode de tratament. Deoarece depresia poate apărea din cauza traumei emoționale, prezența unui profesionist instruit în viața pacientului îl poate ajuta să ajungă la sursa îngrijorării și a tristeții sale. Un terapeut poate folosi mai multe tehnici pentru a aborda depresia, fiecare caz fiind unic.

Schimbări ale stilului de viață

Adesea, tratarea depresiei se poate rezuma la modificări minore ale stilului de viață. Pentru început, medicii pot recomanda ajustări în viața de zi cu zi, inclusiv reducerea consumului de alcool, exerciții fizice regulate, practicarea mindfulness-ului, administrarea de suplimente și găsirea unui echilibru între viața profesională și cea socială.

Ce este CBD?

Tratarea depresiei poate implica suplimente, pentru a ajuta la adăugarea elementelor care lipsesc din corp. Acestea ar putea fi vitamine și minerale care nu sunt prezente în dieta ta obișnuită, dar ar putea include și suplimente naturale, precum sunătoare, acizi grași omega-3 și CBD.

CBD, sau așa cum este cunoscut din punct de vedere tehnic, canabidiolul, provine din cânepă industrială. După o extracție atentă, producătorii adaugă compusul în diferite uleiuri, capsule, produse alimentare, sucuri de vapat și produse cosmetice. Dar ceea ce face CBD-ul cu adevărat interesant, în special pentru cineva care se confruntă cu depresie, este potențialul său impact asupra minții și corpului.

Substanța organică poate influența receptorii răspândiți în întregul corp uman. Cercetătorii nu cunosc încă amploarea acestei interacțiuni, dar studiile timpurii sugerează că CBD-ul ar putea avea impact asupra părților creierului legate de dispoziție și de răspunsul nostru la plăcere.

CBD-ul și depresia: Ce spun cercetările?

Cercetările privind impactul CBD-ului asupra depresiei se află încă în faze preclinice sau de testare pe animale. Cu toate acestea, indicațiile timpurii sugerează că acest compus ar putea avea un impact asupra depresiei, deoarece poate ajuta la modularea răspunsului serotoninei din organism. Având în vedere acest lucru, hai să aruncăm o privire mai atentă asupra potențialelor cazuri în care poate fi folosit CBD-ul pentru depresie.

Posibile beneficii ale CBD-ului pentru depresie

Un studiu clinic a constatat că CBD-ul poate afecta „comportamentul asemănător anxietății” din cauza modulației receptorilor serotoninei. Dovezile sugerează că un nivel scăzut de serotonină poate contribui la apariția depresiei, astfel încât gestionarea acestui proces intern este o cale pe care cercetătorii sunt dornici să o exploreze. Mecanismul exact de acțiune rămâne în curs de investigare, dar într-un model pe animale, administrarea regulată a CBD-ului a ajutat la echilibrarea nivelurilor de serotonină, reducând anxietatea asociată cu durerea cronică.

Există, de asemenea, și un număr mic de studii pe oameni, care par să susțină potențialul CBD-ului. Un experiment care imită anxietatea indusă de vorbirea în public a constatat că, din nou, consumul regulat de CBD a afectat simptomele pacienților. Deși atât acest studiu, cât și cel evidențiat mai sus, se concentrează asupra anxietății și nu asupra depresiei în sine, răspunsurile biologice de bază sunt foarte similare. Având în vedere suprapunerea simptomelor, se presupune că CBD-ul s-ar putea aplica atât anxietății, cât și depresiei, dar sunt necesare mai multe cercetări în acest sens.

Este CBD-ul sigur de utilizat?

Unul dintre cele mai semnificative beneficii ale CBD-ului pentru depresie nu este influența asupra echilibrării dispoziției, ci lipsa efectelor secundare vizibile. În timp ce antidepresivele rămân una dintre cele mai populare metode de tratament, acestea nu sunt lipsite de o gamă largă de efecte secundare nedorite. Pe de altă parte, CBD-ul nu îți va induce starea de high, pare să aibă efecte secundare minore (poate chiar niciun simptom) și, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, „este în general bine tolerat, cu un profil de siguranță bun”.

Cel mai important efect secundar al CBD-ului de care trebuie să ții cont este interacțiunea medicament-medicament. Unele dovezi sugerează că CBD-ul poate afecta echilibrul medicamentelor eliberate pe bază de rețetă, cum ar fi antidepresivele. Deci, dacă iei în prezent sau intenționezi să iei orice medicament pentru depresie, îți recomandăm să consulți un medic pentru a înțelege implicațiile.

Cum se administrează CBD-ul

Când vine vorba de administrarea CBD-ului pentru depresie, nu există o abordare corectă sau greșită. CBD-ul este disponibil în diferite formate și depinde de tine să cum încorporezi compusul în rutina zilnică.

Uleiul CBD oferă o ameliorare durabilă dacă este consumat oral, în timp ce capsulele CBD sunt convenabile pentru administrarea la locul de muncă sau în timpul socializării. Poți încerca chiar o combinație a celor două metode, pentru a te bucura de un efect de durată. De fapt, singurul mod de administrare al CBD-ului ce ar trebui evitat este aplicarea acestuia local. În acest mod, CBD-ul va fi absorbit prin piele și nu va influența sistemele interne, pentru că nu intră în sânge.

Cum să dozezi CBD-ul pentru depresie

Odată ce ai hotărât cum să adaugi CBD-ul în rutina ta zilnică, următoarea considerație pe care trebuie să o iei în calcul este doza. Din nou, nu există o doză clar stabilită pentru depresie, deoarece simptomele și circumstanțele fiecăruia sunt diferite. În majoritatea cazurilor, cel mai bine este să începi cu o doză mică și rar, luând câteva picături de ulei CBD de 1-2 ori pe zi.

După câteva săptămâni în care ți-ai administrat aceeași doză, poți încerca concentrații mai mari sau poți crește frecvența corespunzător. Este important să afli cum te face CBD-ul să te simți înainte de a încerca produse mai puternice. Totuși, dacă ai nevoie de sfaturi despre unde să începi, calculatorul de dozare Cibdol indică o doză inițială și un produs adecvat pe baza câtorva întrebări cheie despre stilul de viață.

Indiferent de modul în care alegi să abordezi depresia, trebuie să știi că nu ești singur. Milioane de oameni trăiesc cu această afecțiune în fiecare zi, ceea ce înseamnă că vei găsi persoane care te pot ajuta să îți procesezi sentimentele și să înțelegi prin ce treci. Și, dacă decizi să încerci CBD, acesta s-ar putea dovedi un sprijin valoros atunci când este însoțit de diferitele metode de adaptare și de tratament disponibile.

Depresie și CBD: Întrebări frecvente

Cât timp durează până când CBD-ul își face efectele asupra depresiei?
Majoritatea administrărilor de ulei CBD au nevoie de până la o oră pentru a circula în întreg corpul, dar având în vedere complexitatea depresiei, poate dura mai mult până când vei începe să simți efectele CBD-ului.
Pot combina CBD-ul cu antidepresive?
CBD-ul poate interacționa cu anumite medicamente eliberate pe bază de rețetă, modificând cât timp acestea rămân în organism. Dacă iei antidepresive, cel mai bine este să discuți cu un cadru medical despre includerea CBD-ului în tratament.
Este legal să consumi CBD?
Produsele din CBD trebuie să îndeplinească cerințe stricte pentru a putea fi cumpărate și consumate legal. Din fericire, Cibdol testează independent tot uleiul CBD pentru a se asigura că respectă standardul legal.
De unde pot cumpără ulei CBD?
Cibdol comercializează o gamă largă de uleiuri, capsule, produse cosmetice și multe alte produse din CBD. Expediem întreaga selecție în toată Europa.
Căutare produs